هزاران بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 به رژیم غذایی مطلقا مایع، برای معکوس نمودن دیابت روی آورده اند

یک رژیم غذایی کاملا مایع جدید دربرنامه ی سرویس ملی بهداشت بریتانیاNHS)) برای رهایی از دیابت نوع 2 مورد آزمایش قرار گرفت. پنج هزار بیمار چاق در این برنامه ی رژیم غذایی 800 کالری در روز- محدود به سوپ و نوشیدنیها(shakes) - از آوریل 2019 شرکت کردند.

سرویس ملی بهداشت بریتانیا دارای دستورالعملهایی برای خوردن سالم و ورزش برای افراد مبتلا به دیابت است، اما این اولین رژیم غذایی در نوع خود است که در این سازمان آزمایش می شود.

نه نفر از 10 بیماری که به مدت 12 ماه از این رژیم غذایی محدود کننده ی کالری تبعیت کردند، توانستند دیابت نوع 2 خود را به وضعیت بهبودی(remission) برسانند، این مطالعه در موسسه ی تحقیقات کاربردی و بالینی دانشگاه نیوکاسل انجام شد. محققان اظهار داشتند در صورت موفقیت، این رژیم غذایی می تواند پاسخی برای درمان دیابت نوع 2 باشد که برای سرویس ملی بهداشت بریتانیا، 14 میلیارد پوند در سال هزینه دارد.

شواهد نشان می دهد که دیابت نوع 2 در اثر تجمع چربی بیش از حد در کبد و ورود مازاد آن به پانکراس ایجاد می شود.به گفته پروفسور تیلور، هنگامی كه چربی دیگر نمی تواند بصورت بی خطر در زیر پوست ذخیره شود، در داخل كبد تجمع یافته و به قسمتهای دیگر بدن از جمله لوزالمعده سر ریز می شود. در نتیجه ی تجمع چربی، لوزالمعده مسدود می شود و ژن هایی که مستقیما هدایت تولید انسولین را بعهده دارند، خاموش می شوند.

دیابت نوع 2 هنگامی ایجاد می شود که لوزالمعده انسولین کافی برای عملکرد صحیح تولید نمی کند، یا سلول های بدن به انسولین واکنش مناسبی را نمی دهند.در نتیجه گلوکز در جریان خون باقی می ماند بدین ترتیب گلوکز وارد سلولها نمی شود تا به عنوان سوخت برای تولید انرژی مصرف شود.

پروفسور تیلور از دانشگاه نیوکاسل گفت: بیماران از طریق رژیم غذایی و پشتکار، قادر به از دست دادن چربی اضافه هستند، این کار به طور بالقوه می تواند دیابت را معکوس کند. هرچه این اقدام پس از تشخیص دیابت نوع 2 زودتر انجام شود، احتمال بیشتری وجود دارد که بهبودی از دیابت یا remission حاصل شود.

یک چهارم از بیمارانی که به مدت یک سال از رژیم غذایی مایع 800 کالری در روز تبعیت می کردند، حدود 15 کیلوگرم یا بیشتر از وزن خود را از دست دادند. با تقریباً 4 میلیون فرد مبتلا به دیابت در انگلیس، این رژیم برای کاهش تعداد بیماران رو به افزایش، آزمایش می شود. در بریتانیا12.5  میلیون نفر به دلیل انتخابهای شیوه زندگی در معرض ابتلا به دیابت هستند و پیش بینی می شود که تا سال 2030 تعداد افرادی که تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرند، به 5.5 میلیون نفر برسد.این بیماری می تواند منجر به کوری، بیماری های قلبی و نارسایی کلیوی شود و در برخی موارد قطع عضو -به دلیل تنگی عروق خونی و عفونت- شود.

این تحقیق 2.8 میلیون پوندی که بودجه ی آن از طرف دیابت انگلستان تأمین شده است، توسط پروفسور Taylorو پروفسور  Leanاز دانشگاه گلاسکو هدایت می شود.

در کارآزمایی بالینی بهبودی از دیابت، محققان دریافتند که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با کاهش وزن، می توانند این بیماری را در وضعیت بهبودی قرار دهند.یک سوم از افراد شرکت کننده در این تحقیق توانستند دیابت خود را در وضعیت بهبودی قرار دهند و حداقل به مدت حدود دو سال به دارو نیازی نداشتند، درصد کمی از این افراد که مقداری کمی از وزن قبلی خود را مجددا بدست آوردند، به وضعیت بیماری باز گشتند.

علائم دیابت نوع 2 شامل تکرر ادرار، خستگی، افزایش گرسنگی، تاری دید، سوزن سوزن شدن یا بی حسی در دست و پا و همچنین خارش و عفونت های قارچی است.تعداد بزرگسالان جوان مبتلا به این بیماری، از سال 2000 ، یک سوم افزایش یافته است.دیابت نوع 2 در كودكان و بزرگسالان جوان تهاجمی تر است و خطر ابتلا به عوارض را در این افراد از سنین پایین تر افزایش می دهد.یک مورد نگران کننده اینست که یک نفر از هر هشت مورد جدید دیابت نوع 2، افرادی با سن 18 تا 40 سال هستند.

منبع:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-7820413/Thousands-patients-Type-2-diabetes-radical-liquid-diet.html